“A foreign Body"

 

Heel vaak komen in mijn tentoonstellingen verschillende fases van mijn werken samen, zo ook in deze tentoonstelling bij de Eastmen Gallery.

Aan de muren hangen schilderijen die cactus-achtige groepen vertegenwoordigen (communities), en op andere werken zijn monochrome, verweven oppervlakken te zien (omgevingen).

De eerste worden in zeer levendige kleuren samengevat meestal voor een even intense achtergrondkleur. Zij herinneren ons aan groepsportretten van vreemde stammen of families, kleurrijk en folkloristisch. De tweede kenmerkt een strikte volgorde, die wordt benadrukt in de doelstelling van een metalen achtergrond.

Als werkstrategie heb ik mij voorgenomen om deze beelden parallel aan hetzelfde formaat te produceren: zo is elk kleurrijk, folkloristisch familieportret geassocieerd met een zwart-wit monochrome werk. Het werk met de titel "Hottentotten" wordt toegewezen aan het werk met de titel "Orde en Vooruitgang".

In de tentoonstelling zelf, treed deze strategie op de achtergrond, de foto's hangen door elkaar zonder een duidelijk waarneembare toewijzing van formaten.

Als bemiddelaar tussen de twee soorten beelden, dat wil zeggen tussen de gemeenschappen en de omgevingen, toon ik keramische sculpturen. Deze werken worden vooral gekenmerkt door hun  buitengewone vormen. Ze werpen zich ​​in de tentoonstelling op als commentatoren.

Tegelijkertijd maken ze ook "A foreign Body" zichtbaar, namelijk het lichaam van de artiest, Lorenzo Pompa en zijn werkwijze.

Mijn werken zijn het gevolg van intensieve en fysieke arbeid, zodat ik in de loop der jaren mijzelf heb kunnen overtuigen dat mijn “Body” ook door wetenschap en kennis een uniek karakter aan mijn werken geeft. Mijn kunst toont me wat mijn lichaam weet en herinnert  me telkens weer dat niets meer noodlottiger kan zijn dan het eigen fysieke lichaam.

Ik ben geboren in Krefeld, Duitsland en ben opgegroeid in Rome. I heb  architectuur en binnen huis architectuur gestudeerd in Italië. In 1992 ben ik teruggekeerd naar Duitsland en heb aan de kunstacademie van Düsseldorf gestudeerd van 1997 - 2003 en heb les gehad van niemand minder dan Georg Herold.

Lorenzo Pompa

 

 

As often in my exhibitions, here I draw together several threads from my working fundus. On the walls hang pictures, juxtaposing depictions of cactuslike groups (communities) with monochrome worked-through surfaces (environments).

The communities are made in very vivid colors mostly in front of a likewise intensively colored background. They recall group portraits of “foreign tribes” or “families”, motley and folkloristic gatherings of figures. The environments are characterized by strict ordering principles which are emphasized in their obsessive purposefulness by a metallic ground. As a working strategy, I undertook to make these two streams of pictures in parallel, using identical formats: thus each motley-folk family is assigned its specific monochrome (and vice versa). The portrait titled “Hottentotten” is allocated the pattern “Ordnung und Fortschritt” (order and progress).

In the exhibition itself this strategy emerges out of the background, as the pictures hang mixed without a clearly perceptible ordering of their size formats. As mediator between the two image types, that is to say between communities and environments, I have placed ceramic sculptures. These, cast in monochrome, are remarkable in their gestural forms; they stand in the exhibition as commentators.

At once and as well, they make the “foreign body” visible: namely the body of the artist Lorenzo Pompa, and its effect.

My work is consistently the result of intensive physical work, so that I have come to believe over the years that my body, through intrinsic knowledge and memory, in great measure serves to shape the individuality and character of my pieces. My artwork shows me what my body knows and reminds me again and again: that nothing is more providential than one’s own physical self.

I was born in Krefeld, Germany and was raised in Rome. I finished my studies archicture and interior achitecture also in Italy.

In 1992 I returned to Germany and studied at the „Kunstakademie“ from 1997 untill 2003 with Georg Herold. I work and live in Düsseldorf.

 

Lorenzo Pompa


1984-86   Studium der Architektur in Rom

1993-96   Studium Architektur FH Düsseldorf

1997-03   Studium Kunstakademie Düsseldorf

 

Stipendien/Preise

2014      Erster Preis Kunst am Bau Wettbewerb, Karlsruher Institut für Technologie

Campus Nord - Neues Casino

2006      Stipendium Herrenhaus Edenkoben

2003      Ogilvy & Mather, Förderpreis junge Skulptur

Lovells, Förderpreis junge Skulptur

2001      Reisestipendium Kunstverein Düsseldorf

1999      Cite Internationale des Arts, Paris

 

 

Ausstellungen ( Auswahl )

2015    Übergabe der Skulptur “Reflektor” als Kunst am Bau Projekt an das Karlsruher Institut

für Technologie, KIT, Casino Campus Nord

“Gedanken auf Kniehöhe”, Galerie Susanne Burmester, Rügen (G)

“Multiversum” kuratier von Katerina Maderthaner, Quartier am Hafen, Köln (E)

“Toter Winkel” kuratiert von Achim Sakic und Klaus Merkel, T66, Freiburg (G)

“Ad Lib”, Ackerstraße 24, Düsseldorf (G)

2014   "Epistolae Cucumeris" , mit Marc Sabat, Banff Center of Arts, Canada ( E )

“Hemsworth, Pompa, Maring” Thomas Rehbein Galerie : Bruxelles, Brüssel ( G )

2013   "Nuovo Bilancio", mit Bernd Holaschke, David Cupryn und Felix

Schramm, Wuppertal ( G )

"InSaltAsSalt", Galerie De Zaal, Delft ( E )

Erster Preis Kunst am Bau Wettbewerb, Karlsruher Institut für Technologie     Campus Nord - Neues Casino

Lorenzo Pompa at Eastmen Gallery, Hasselt ( E )

"Hand me down " Kunstverein Bludenz ( E )

2012   “Circulation" , Berlin ( G )

2011   ”Loss & Gain“ mit Marc Sabat Villa Massimo, Rom ( E )

”Father´s Suit and Watch“, mit Marc Sabat im The Stone,  New York ( E )

„Leaving Santa Barbara“ mit Marc Sabat Villa Massimo, Rom ( E )

“Epistolae  Cucumeris“, mit Marc Sabat Villa Massimo, Rom ( E )

“Local Host“ AzKm Münster (G)

2010   “ Neue Alchemie“, Landesmuseum Münster ( G )

“Epistolae Cucumeris“, mit Marc Sabat    Edition Release,

anlässlich der Ausstellung “Transatlantische Impulse–15 Jahre Villa Aurora“ ( G )

2009     Father´s Suit and Watch „ Videoballett mit Marc Sabat,

KankKleurFestival, Amsterdam ( E )

DOK25a, Düsseldorf ( E )

2008     Maxim 2008 : „Kunst und Babys„ mit Tina Beyfuss, Florian

Neufeldt und Constantin Wallhäuser ( G )

Galerie Thomas Flor, Düsseldorf ( E )

„ Path de deux „ mit Sven-Ole Frahm, Galerie Richard, Paris ( E )

2007     SkulpturSkulptur, Kunstmuseum Mülheim an der Ruhr ( G )

Wave Piano Scenery, Donaueschinger Musiktage mit Marc

Sabat;Donaueschingen ( E )

Plakat für die Donaueschinger Musiktage 2007

Ein Jahr lang lange, Galerie De Zaal, Delft ( E )

2006     Jenseits der Alpen, Kunstverein Rhein-Sieg, Siegburg ( E )

Mondo Salami, Kunstverein Wilhelmshöhe, Ettlingen ( E )

Standard Wall, Herrenhaus Edenkoben, Edenkoben ( E )

2005     Karma Kotau, Galerie Thomas Flor, Düsseldorf ( E )

Ancient Tribe, Galerie De Zaal, Delft ( E )

2004     Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf ( G )

Das basische Konzept, Hinterconti, Hamburg ( G )

mundvormschaum, Galerie Horst Schuler, Düsseldorf ( E )

2003     Galerie Vera Gliem, „for believe i can fly“, Köln ( G )

Bis ans Ende der Welt, Kunstverein Konstanz ( G )

Der Atom: Für Flora und Fauna mit Andi Plum ( G )

Galerie Eric Mathijsen, Amstelveen ( G )

2002     Schramm, Pompa, Schellberg, Kunstrasen, Düsseldorf

kuratiert von Tabea Langenkamp ( G )

Galerie De Zaal, Delft ( G )

After Hell, Galerie Horst Schuler, Düsseldorf ( E )

2001     John Doe, Düsseldorf ( G )

Galerie Andreas Grimm, München ( G )

2000   Am Bitweg 2, Düsseldorf ( G )

Share